Ułatwienia dostępu

Tronik Sp. z o.o. Sp. k.

Rozliczanie czasu pracy i diet kierowców w transporcie

Zgodnie z kodeksem pracy każda firma zatrudniająca pracowników ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy. Rejestr ten stanowi podstawę do obliczenia wysokości wynagrodzenia. W przypadku firmy transportowej prowadzenie wykazu wiąże się z dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z prawa oraz ze specyfiki zawodu kierowcy, która bardzo często uniemożliwia dokładne ustalenie godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy.Zarządzanie flotą samochodową wymaga od managerów m.in. monitorowania pojazdów służbowych, nadzorowania pracowników, a także śledzenia wszelkich zmian w przepisach dotyczących transportu drogowego. Dzięki rozwojowi technologii informatycznych opracowano systemy ułatwiające wykonywanie tych zadań. Dobranie odpowiednich narzędzi pomaga nie tylko usprawnić administrację firmą, ale także zaoszczędzić pieniądze. Podobnie jest w przypadku rozliczania kierowców z przepracowanych godzin – rozwiązania technologiczne ograniczają do minimum formalności związane z tym procesem.GPS ATRAX autorski system firmy TRONIK umożliwia monitorowanie czasu pracy i aktywność pracowników oraz dostarcza informacji o parametrach eksploatacyjnych pojazdów i maszyn. System daje możliwość sprawdzenia czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy każdego dnia oraz identyfikację konkretnych kierowców (imię i nazwisko). W pojazdach ciężarowych, oprócz wykorzystanego czasu pracy i odpoczynku jest także podgląd na czas pracy w ujęciu tygodniowym i dwutygodniowym. Działanie urządzenia opiera się o lokalizację satelitarną – parametry eksploatacyjne przekazywane są z komputera pojazdu, tachografu czujników umieszczonych w obiekcie, komunikatora kierowcy do serwerów TRONIK, a następnie do aplikacji klienta. Dane potrzebne do prowadzenia ewidencji czasu pracy pobierane są z tachografu cyfrowego w formie plików DDD bez konieczności udziału kierowcy.

 

Dzięki podłączeniu do tachografu cyfrowego spedytor ma podgląd na wykorzystany i dostępny czas pracy kierowców łącznie z jazdami wydłużonymi, dzięki czemu łatwiej może planować pracę. W przypadku rozbudowy systemu o komunikator KT3 również kierowca ma uproszczony podgląd na dostępny czas pracy bez konieczności sprawdzania danych w tachografie. Pobieranie plików DDD  odbywa się zarówno dla danych z karty kierowcy, jak również dla danych z pamięci tachografu. System „sam pilnuje” poboru danych, dzięki czemu znacznie oszczędza czas pracy z tym związany.

 

Automatyczne rozliczanie diet

 

Zgodnie z ustawami o czasie pracy kierowców oraz transporcie drogowym, a także rozporządzeniami Ministra Pracy i Polityki Społecznej pracodawcy mają obowiązek wypłacać pracownikom diety oraz pozostałe koszty podróży.

 

W systemie TRONIK rozliczanie wspomnianych kosztów następuje automatycznie, zwalniając tym samym pracowników z ręcznego wypełniania formularzy. Jest to możliwe dzięki pobieraniu danych z tachografów cyfrowych, pomiarom parametrów eksploatacyjnych pojazdów oraz wprowadzeniu danych o wysokości diet uzależnionych od danego kraju oraz czasu pobytu. Ponadto każdy użytkownik ma możliwość dodania kolejnych zmiennych np. dodatek za jazdę nocą, dodatek weekendowy czy inne kwestie związane z indywidualną polityką wynagradzania kierowców. TRONIK zapewnia obszerne raporty, które zawierają rozliczenia danego pracownika w jednym miejscu.

 

GPS ATRAX oblicza i generuje raporty uwzględniając stawki minimalnych płac w różnych państwach, a w przypadku zmian wysokości wynagrodzenia system jest aktualizowany w ciągu danego miesiąca.

 

Dla komfortu klienta system GPS ATRAX posiada funkcję umożliwiającą indywidualne dostosowanie terminu, z którego będzie pobrany kurs waluty – takie rozwiązanie sprawdza się np. kiedy kierowca nie dotarł do biura w dniu, w którym powinien się rozliczyć.

 

Płace minimalne w sektorze transportu międzynarodowego

 

W ciągu ostatnich miesięcy wciąż powraca dyskusja na temat wprowadzenia płacy minimalnej przez niektóre kraje. Kilka państw Unii Europejskiej zdecydowało o wprowadzeniu przepisów określających najniższe stawki godzinowe dla kierowców delegowanych do wykonywania usług transportowych na terenie tych krajów. I tak od ubiegłego roku minimalne wynagrodzenie obowiązuje w Niemczech (8,50 euro), a od bieżącego roku we Francji (9,67 euro) oraz we Włoszech – tu stawka godzinowa zawodowych kierowców jest uzależniona od grup zaszeregowania wyodrębnionych na podstawie ładowności pojazdów. Zdaniem polskich przewoźników polityka ta ma na celu ograniczenie konkurencji polskich firm transportowych na zachodnich rynkach i  jest w tym wiele racji.

 

Liczba zaostrzeń przepisów w branży transportowej w ciągu ostatnich lat znacznie się zwiększyła, dlatego dobra organizacja pracy oraz wykorzystanie rozwiązań technologicznych mają znaczący wpływ na skuteczne zarządzanie firmą. Systemy monitorowania mogą pomóc w ograniczeniu formalności, automatyzacji procesów związanych z rozliczeniem czasu pracy oraz diet i tym samym zaoszczędzić czas pracodawcy oraz kierowcy.

Udostępnij artykuł

Zobacz inne artykuły blogowe
Wesołych Świąt Wielkanocnych Przejdź do aktualności Wesołego Alleluja!

Wesołego Alleluja! Przejdź do aktualności Wesołego Alleluja!

Niech Wielkanoc przyniesie nie tylko chwilę zatrzymania, ale też świeżą perspektywę i inspirację do dalszej drogi.

Czytaj więcej
sala konferencyjna Przejdź do aktualności Tronik na konferencji TAPA EMEA 2025 w Düsseldorfie

Tronik na konferencji TAPA EMEA 2025 w Düsseldorfie Przejdź do aktualności Tronik na konferencji TAPA EMEA 2025 w Düsseldorfie

W kwietniu 2025 roku mieliśmy przyjemność uczestniczyć w prestiżowej konferencji TAPA EMEA w Düsseldorfie – wydarzeniu skupiającym liderów branży logistycznej i ekspertów ds. bezpieczeństwa łańcucha dostaw z EU.

Czytaj więcej