Branża TSL zmaga się z niedoborem bezpiecznych miejsc parkingowych dla ciężarówek
Transport drogowy w Europie odgrywa kluczową rolę w gospodarce, umożliwiając szybkie i skuteczne przemieszczanie towarów pomiędzy krajami, niezależnie od granic. Z roku na rok obserwujemy rosnący popyt na usługi transportowe, który jest napędzany przez rozwój e-commerce, wzrost handlu międzynarodowego oraz rosnące potrzeby przemysłowe. Europa, będąca jednym z głównych rynków handlowych na świecie, nieustannie zwiększa swoje zapotrzebowanie na transport drogowy.
Skala zapotrzebowania na transport drogowy
Według danych Eurostatu oraz Europejskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, w latach 2010–2020 odnotowano wzrost o niemal 40% w sektorze transportu drogowego w całej Europie. Prognozy na kolejne lata pokazują, że w ciągu następnych dwóch dekad popyt na transport drogowy może wzrosnąć o kolejne 20–30%. Jest to znaczący wzrost, który niestety nie idzie w parze z rozwojem infrastruktury.
Deficyt Miejsc Parkingowych: Problem Bezpiecznych Postojów
Rosnący popyt na transport drogowy wiąże się z potrzebą zapewnienia odpowiednich miejsc parkingowych dla ciężarówek. Kierowcy, często pokonujący długie trasy, potrzebują miejsc, gdzie mogą bezpiecznie odpocząć, nie martwiąc się o ryzyko kradzieży ładunku lub uszkodzeń pojazdu.
Liczba dostępnych miejsc a rzeczywiste zapotrzebowanie
Szacuje się, że obecnie brakuje w Europie nawet 400 tysięcy bezpiecznych miejsc parkingowych dla ciężarówek. Największe deficyty dotyczą krajów Europy Zachodniej, takich jak Niemcy, Francja, Włochy, ale również kluczowych tras tranzytowych biegnących przez Polskę, Węgry i Rumunię.
Raport Komisji Europejskiej wskazuje, że:
- Niemcy brakuje ok. 40 tysięcy miejsc parkingowych.
- W Polsce deficyt wynosi około 30 tysięcy miejsc.
- Francja zmaga się z brakiem około 25 tysięcy bezpiecznych parkingów.
To ogromne liczby, które pokazują, jak pilny jest problem braku odpowiedniej infrastruktury. Brak miejsc postojowych to nie tylko dyskomfort dla kierowców, ale również ryzyko dla bezpieczeństwa przewożonych ładunków.
Bezpieczne miejsca parkingowe: jakie wymagania powinny spełniać?
Bezpieczne miejsca parkingowe dla ciężarówek to więcej niż tylko miejsca do postoju. Wymagania obejmują:
- odpowiednie oświetlenie,
- monitoring,
- dostęp do infrastruktury sanitarnej i zaplecza socjalnego,
- systemy zabezpieczające, takie jak kamery CCTV i ogrodzenie.
Takie miejsca parkingowe minimalizują ryzyko kradzieży oraz pozwalają kierowcom na spokojny odpoczynek.
Kradzieże Ładunków: Rośnie Ryzyko dla Przewoźników
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na transport drogowy rośnie również liczba incydentów związanych z kradzieżą ładunków. Europol podaje, że wartość ładunków skradzionych w Europie w 2021 roku przekroczyła 8 miliardów euro, a w 2023 liczba przypadków była o 35,46% wyższa. Problem dotyczy nie tylko przewoźników, ale także firm produkcyjnych i dystrybucyjnych, które tracą towar, czas i zaufanie klientów.
Najczęstsze miejsca i sposoby kradzieży
Do najczęstszych miejsc kradzieży ładunków należą:
- niezabezpieczone parkingi przy autostradach,
- parkingi bez monitoringu i nadzoru,
- miejsca blisko głównych centrów logistycznych.
Kradzieże najczęściej występują nocą, gdy kierowcy odpoczywają, a systemy zabezpieczające są niedostateczne. Do metod stosowanych przez złodziei należą:
- rozcinanie plandek,
- manipulacje przy zamkach drzwi naczep,
- włamania z użyciem specjalistycznego sprzętu.
Skala kradzieży w UE – liczby mówią same za siebie
Raporty dotyczące kradzieży ładunków w Europie pokazują, że:
- W Niemczech dochodzi średnio do 2 tys. incydentów rocznie.
- W Polsce odnotowano wzrost o 25% w skali roku, z czego wiele incydentów dotyczyło tranzytu towarów na wschód.
- W krajach Beneluksu kradzieże dotykają aż 30% transportowanych towarów luksusowych, takich jak elektronika czy odzież markowa.
Nowoczesne Rozwiązania Zabezpieczające: Odpowiedź na Rosnące Ryzyko
Aby przeciwdziałać zagrożeniom, wiele firm decyduje się na wdrażanie zaawansowanych technologii zabezpieczających. Wśród dostępnych rozwiązań wyróżniają się rozwiązania proponowane przez firmę Tronik:
- Zamek TLOCK – to rozwiązanie, które skutecznie chroni drzwi naczepy przed nieautoryzowanym otwarciem. Dzięki specjalnemu mechanizmowi zabezpieczającemu, zamek jest odporny na próby manipulacji i zapewnia pełne bezpieczeństwo w trakcie postoju.
- Tronik Atrax4 – kompleksowy system do zarządzania flotą. Tronik Atrax4 wysyła powiadomienia o każdym otwarciu drzwi, co pozwala spedytorom na natychmiastową reakcję. W połączeniu z aplikacjami mobilnymi umożliwia pełną kontrolę nad transportem nawet na odległość.
Jakie korzyści przynosi wdrożenie takich rozwiązań?
Dzięki zastosowaniu Tronik Atrax4 i zamku TLOCK:
- Kierowcy mogą spać spokojnie, wiedząc, że naczepa jest dobrze zabezpieczona.
- Spedytorzy mają pełną kontrolę nad bezpieczeństwem ładunku, nawet gdy pojazd znajduje się daleko od siedziby firmy.
- Ryzyko kradzieży i manipulacji przy ładunku jest znacząco zredukowane, co przekłada się na mniejsze straty i zwiększenie zaufania klientów.
Inwestycja w nowoczesne rozwiązania zabezpieczające, takie jak zamek TLOCK i Tronik Atrax4 od firmy Tronik, pozwala firmom transportowym na ograniczenie ryzyka kradzieży i zapewnienie pełnej kontroli nad bezpieczeństwem ładunku.
Z odpowiednimi narzędziami i zabezpieczeniami możemy razem budować bardziej bezpieczny i efektywny transport drogowy w Europie.
Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach? Skontaktuj się z nami!
Zobacz inne artykuły blogowe
Bezpieczeństwo, zgodność, efektywność: Jak usprawnić ewidencję czasu pracy kierowców? Przejdź do aktualności Bezpieczeństwo, zgodność, efektywność: Jak usprawnić ewidencję czasu pracy kierowców?
Rozliczanie czasu pracy kierowców stanowi fundament efektywnego zarządzania w branży transportowej. Precyzyjna ewidencja nie tylko zapewnia zgodność z przepisami prawa, ale także wpływa na bezpieczeństwo na drogach, optymalizację kosztów operacyjnych oraz satysfakcję pracowników.
Uniknij kosztownych kar dzięki nowoczesnym rozwiązaniom TMS Przejdź do aktualności Uniknij kosztownych kar dzięki nowoczesnym rozwiązaniom TMS
Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wejdą w życie zaostrzone przepisy nakładające wyższe kary na kierowców bez ważnego OC. Jednocześnie firmy transportowe stoją przed wyzwaniem terminowego regulowania płatności, które są kluczowe dla ich budżetu. TMS w Tronik Atrax4 to innowacyjne rozwiązanie wspierające kierowców i przedsiębiorstwa transportowe w zarządzaniu zobowiązaniami finansowymi, minimalizując ryzyko opóźnień i związanych z nimi kar.